11 September woensdag, St. Jaen de Luz - Reisverslag uit Lit-et-Mixe, Frankrijk van Sonja Brongers - WaarBenJij.nu 11 September woensdag, St. Jaen de Luz - Reisverslag uit Lit-et-Mixe, Frankrijk van Sonja Brongers - WaarBenJij.nu

11 September woensdag, St. Jaen de Luz

Door: Sonja

Blijf op de hoogte en volg Sonja

21 September 2019 | Frankrijk, Lit-et-Mixe

St. Jean- de-Luz, Frankrijk, woensdag 11 september 2019,
Jeetje wat vliegt de tijd.......
De keuze een hele dag naar een waterpark te gaan in plaats van voor het zelfde geld 2 uur te kanoën was een goede. We hebben allemaal een hele leuke dag gehad en bijna alle glijbanen gehad. Te zien op het Youtube kanaal van Roos ( als het uploaden zo slaagt).

Het is tijd voor wat kosteloze overnachtingen, vinden een plek in Seignosse, een Camper-Park, waar we tegen een vergoeding van 12,50 per 24, uur onder de bomen staan. Bomen geven mijn altijd een beschermd gevoel. FIjn plekkie dus. We brengen tijd door aan zee, de vlieger die Rafael van juf Saskia heeft gekregen doet het fantastisch! We vallen met ons neus in de boter als er een bandje speelt in de enige surfshack aan zee. Daarna pizza op de boulevard, het wordt een latertje.

Als je langs de kust reist wil je natuurlijk ook een surfje meepakken.
Het zoeken naar een goede deal voor een surfplank, valt niet mee.....slagemaar niet, balen, ik wil een eigen. ...Vrijheid..... Uiteindelijke wenden we ons tot de Decathlon en kopen we ons een beginnersplank, en nog meer.........net als bij de HEMA en IKEA......

Op 31 augustus zetten we de reis voort naar Bidart om Lianne en Martijn en hun kinderen op te zoeken. Ondanks geen enkele voorbereiding de avond van te voren (zelf de afwas stond er 's ochtend nog) krijgen we het toch voor elkaar rond half elf weg te rijden. Ik begrijp er niets van, normaliter duurt het wel een uur of 3. Aangekomen in Bidart is het heel fijn bekende volwassenen te zien en even met een mede "venus-bewoner" te praten. Michael start direct met repareren van een fiets van Rick, de kinderen scharrelen rond, iedereen in zijn element. Op uitnodiging blijven we een nachtje logeren bij de familie van Loon. Zondag, in een laag tempo, zo dat gaat op zondag in de vakantie met 2 gezinnen en totaal 6 kinderen, ontbijten we, verzamelen we slaapspullen van de logeerpartij, en vouwen was op, die weer lekker fris is gewassen door een wasmachine!
Wij gaan naar Biarritz.
In de middag, of wat daar nog van over is, fietsen we langs de Boulevard van Biarritz en aanschouwen de surfers en de beukende branding op de rotsen. Dan, op zondagmiddag, op zoek naar iets voor het avondeten. Is er iets open? Een avondwinkel in het centrum! Van de tomaten maak ik een lekker tomatensoepje, lekker stukje camembert en stokbrood erbij.

Dan volgt zoektocht naar de perfecte overnachting..........
Staan we daar toch 4 nachten mooi aan een baai onder Biarritz te kamperen, niet helemaal legaal weliswaar, maar dat mag de pret niet drukken. In de ochtendgloren jog ik over de boulevard alsof het mijn privéstrand is. Ontbijt, de eerste schooldag, lunch, surf, snorkel en BBQ allemaal op strand. Zo had ik me het voorstelt. Op dag 4 vinden we het illegale kamperen wel welletjes en zoeken we na nog genoten te hebben van een heerlijke stranddag een ander plekje op. Ook die actie slaagt.

De volgende ochtend maak ik een "lange afstands wandeling" met Femke. Vouw moet met vrouw praten minstens een keer per week, maar dat is dan ook eigenlijk wel het absolute minimum om mijn emoties te banen en zin te geven aan dagelijkse gewoonheden, verassingen en ongemakken. Want ook al zijn we vrij en in een mooie omgeving is dat geen garantie voor dagelijks goed humeur of gelukkig gevoel. Ik ben met mijn man en kinderen nog meer dan thuis namelijk 24/7 en al hoef ik geen vierkante meters te maken me de stofzuiger, is het nog wel de kunst om me niet "druk te maken" over modder en zand en schoenen op die ene vierkante meter woonkamer die we hebben. Kortom ik wil niet klagen maar ook niet opscheppen........maar de kunst van het loslaten leren......
Het is tijd voor een paar dagen camping met zwembad en Wifi. We hebben 5 nachten "gespaard", het kan er weer vanaf. Ik zoek er samen met Roos een uit. Inspraak van kinderen is wel wenselijk zeker als je bijna 12 jaar bent en je ouders sleuren je mee op reis, weg van je BFF's en de middelbare.
Op camping Larouletta hebben we 6 dagen de ruimte. Korte opsomming, waterpret, Wifi, wandeling langs de ruige kust, we zien Spanje al, Rafael vind de visman zeer interessant, Michael maakt contacten, Ik worstel nogal met Rafael en zijn andere manier van leren, veel campers met 65 +, stil na het weekend..., speurtocht, 1 regenbui, korting op de regekening. We rijden op de vertrekdag pas weg rond half zes in de avond. Geslaagde 6 dagen.........

NB voor korte berichten en af en toe een foto kun je me ook vinden op Instagram.......


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lit-et-Mixe

Sonja

Actief sinds 17 Aug. 2019
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 5703

Voorgaande reizen:

10 Juli 2022 - 08 Augustus 2022

Aafjes in Italië

01 Augustus 2019 - 29 Juli 2020

AafjesinSpanje

Landen bezocht: